Jan Björklund får räkna med bråk
Var på väg å stänga av tv-n och gå och sova när senaste Rapport rapporterade om svenska elevers usla mattekunskaper. Han den där alliansskolministern skyllde så moget på 40 års skolpolitik. Elever skyller på tråkigt och svårt. Men är det inte lärarna det är fel på? Jag har iofs inte så stor erfarenhet av mattelärare eftersom jag inte tillhör dom mest dokumenterat välutbildade (men jag är helt okej ändå tycker jag nog), men dom jag har haft har inte haft förmåga att förklara, lära ut och lära mer. Det kan bero på bristande lärarutbildning, vad vet jag, obildade mänska. Men nog borde mattelärare kunna lära ut matte? Nu vet jag att K skrattar sej fördärvad. För hon hade mattebegåvning, hon och jag hade samma lärare och jag kunde i mina bättre stunder dividera och subtrahera och greja och dona, men svårare problem var mig olösbara. Men K kunde. Och vi satt bredvid varandra och enligt hennes djupt förvrängda minne (med så mycket siffror i skallen kan hennes minne inte vara det bästa) satt jag och tjuvtittade på hennes prov, skrev av och vägrade kännas vid fusket. Det kan väl vem som helst, till och med jag, RÄKNA ut att det är fel. Inte? Har jag lagt ihop två och trettifjorton nu igen och fått fel? K – var är du, jag måste tjuvtitta!!!
1 kommentar:
Jag kan hålla med din teori om att mattelärare rimligtvis borde kunna lära ut matte, det känns på nåt sätt som en grundläggande funktion i dess funktion... typ...
Skicka en kommentar